Posledné štvrťstoročie vývoja vysokého školstva v rozvinutých krajinách je charakterizované jeho pokračujúce expanziou, ktorej povaha sa však neustále mení a rozširuje. Kvantitatívny rozmach je naďalej spojený s mnohými rôznymi procesmi diferenciácie (rozrôzňovania študujúcej populácie, vysokoškolských inštitúcií i študijných programov) aj integrácie (zlučovania a fúzie vysokých škôl, prepájania medzinárodného vysokoškolského priestoru, realizácie bolonského procesu), ktoré sa však aj v európskych krajinách odohrávajú v stále veľmi rôznorodom národnom rámci. Ďalším významným rysom posledného obdobia je nepochybne aj silný dopad ekonomickej a finančnej krízy po roku 2008 na najrôznejšie stránky rozvoja vysokého školstva (zďaleka nie len ekonomické a finančné).
V každom prípade však platí, že mnohé európske krajiny sa po elitnej a masovej fáze rozvoja vysokého školstva (podľa vplyvnej teórie masifikácie vysokého školstva Martina Trowa) prehupli do fázy univerzálnej (všeobecnej), kedy na vysoké školy chodí viac ako polovica zodpovedajúcej vekové skupiny a vysokoškolský titul získavajú najmenej dve pätiny populácie.
Podobný vývoj možno sledovať aj na Slovensku. Odlišný je však po prvé v tom, že kvantitatívna expanzia je mimoriadne výrazná a v podiele prijímaných (čistá miera vstupu) i absolventov (čistá miera graduácie) Slovensko predbehlo celý rad rozvinutejších krajín západnej Európy. Po druhé sa však líšia aj v tom, že na Slovensku prebehla expanzia oveľa rýchlejšie ako vo väčšine ostatných krajín. Oba tieto rozdiely však mali na vývoj vysokého školstva na slovenských podstatný vplyv.
Celý článok nájdete tu.
ITMS 26110230120
Moderné vzdelávanie pre vedomostnú spoločnosť/Projekt je spolufinancovaný zo zdrojov EÚ
Informácie
Centrum vedecko-technických informácií SR (CVTI SR) je ako priamo riadená organizácia Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR národným informačným centrom pre vedu, techniku, inovácie a vzdelávanie. Jeho súčasťou je špecializovaná vedecká knižnica Slovenskej republiky. Koordinuje činnosť a zabezpečuje prevádzku interdisciplinárnych výskumno-vývojových centier a národných infraštruktúr pre výskum, vývoj, inovácie a vzdelávanie.